BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 31 March 2013

Ujian Tanda Sayang



Tiada hidup tanpa ujian. Hakikat kehidupan, pasti diuji!

“Sesungguhnya Allah akan menguji dan mencuba salah seorang di antara kamu dengan cubaan sebagaimana salah seorang kamu menguji kadar emasnya dengan api. Maka sebahagian mereka akan keluar dari ujian itu bagaikan emas kuning berkilat; maka itulah orang yang dipelihara Allah daripada bermacam syubhat. Dan sebahagian mereka akan keluar bagaikan emas hitam, dan itulah orang yang tergoda fitnah.”
– Hadis riwayat Thobrani

Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka  dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya.” 
- Hadith riwayat Muslim



Namun hadirnya sebuah ujian beserta kasih sayang Allah. Itu pasti.

“Tiada seorang Muslim yang menderita kelelahan atau penyakit, atau kesusahan hati, bahkan gangguan yang berupa duri melainkan semua kejadian itu akan berupa penebus dosanya.”
– Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Allah swt amat sayangkan hamba-hambaNya, berganda dan berinfiniti melebihi kasih sayang seorang ibu terhadap anak-anaknya. Allah swt yang Amat Pengasih menginginkan kesudahan Syurga buat hamba-hambaNya. Justeru dihadirkan ujian demi ujian untuk si hamba kembali mengingatiNya dan beramal ke arah redhaNya.



Seorang hamba memiliki suatu darjat di syurga. Ketika dia tidak dapat mencapainya dengan amal-amal kebaikannya maka Allah menguji dan mencubanya agar dia mencapai darjat itu.
– Hadis riwayat Thobrani

Subhanallah... Sungguh, ujian itu tanda kasih sayang Allah swt!





0 comments: